Translate

12 september 2011

Klåda och håravfall hos hund ..

Det är inte helt ovanligt att hundar får utslag och klåda. 
Vad beror det på?
Man kan alltid rådgöra med en veterinär om vad det kan bero på. Ärftlighet, maten kan innehålla spannmål, allergier mm ..

En väldigt enkel lösning "kan" helt enkelt vara att det viktiga mineralen Zink som aktiverar ca 200 olika matsmältningsfunktioner i kroppen fattas hos hunden.

Zink är livsviktigt för reparation och återuppbyggnad av hud och vävnad samt för hormonella funktioner.

Tecken på zinkbrist är hud-skador inklusive alopeci (håravfall), erytem (hud-rodnad), keratit, acanthosis och avtärdhet.
Överdrivna intag av kalcium eller spannmålsprodukter kommer att orsaka zinkbrist, detta har också observerats hos hundar med genetiska sjukdomar. 
I dessa fall rekommenderas extra intag av zink.


XtraCare Zinktabletter + Vitamin C+E är baserade på på mycket lättsmält kelaterad zink, kombinerat med vitamin C+E för att skydda cellmembranen mot Peroxidation* 

Dessa zinktabletter är naturliga och kan ges så länge som det finns behov.

Fotnot*:  När fria radikaler bildas, ger de upphov till en kedjereaktion, en sk. peroxidationsprocess. Den kan vålla en betydande vävnads-skadaFör att få stopp på den behövs rejäla doser med antioxidanter av skilda slag som kompletterar varandra.

13 kommentarer:

  1. Hejsan. Tror du det är samma för katten? Han släpper stora tussar efter sej. Ha det gott. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle tro att din katt bara fäller. Dom ska ju fälla och då kommer det stora hårtussar från dom.

      Radera
  2. Vad mycket Du kan! Har haft många djur under min levnad med både den ena och den andra åkomman.
    Så insatt som Du blev jag aldrig!
    Ha en fin dag>!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Det här med klåda och håravfall kan bero på alltmöjligt.
      Det är bra om man rådfrågar med en veterinär först och använder ett allergi foder som man måste följa mycket noggrant.

      Radera
  3. Intressant att veta. Undrar om det är därför jag tappar mer hår nu sen jag började med kalktabletterna mot benskörheten.Jag kanske får ta och kolla upp det där...
    Kram vännen♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mycket kalk är inte bra. Man ska aldrig överdosera med kalken.

      Radera
  4. tur att mina två inte har sådana problem
    kramar

    SvaraRadera
  5. Kanske jag skulle prova zink för Cesare då...Han fäller två gånger om året, sex månader i taget! Det blir pälsmattor efter honom...Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle tro att han fäller som vanligt.
      Om en katt eller hund är ute i kylan och kommer in i värmen kan det hända att dom börjar fälla.

      Radera
  6. Hejsan, Mickan!

    Det var länge sedan, hoppas allt är bra med dig.

    Jag har min metroblogg kvar, är dock inte så aktiv på den. Däremot är jag mycket aktiv på Karpstryparn II, det går för övrigt väldigt bra för den, bloggen är t ex välbesökt och har många läsare.


    Kolla in den vetja.

    Mvh //
    Karpstryparn

    SvaraRadera
  7. Har inte kikat in på ett tag och blev så glad över att läsa ditt tips här. Har en bekant vars hund har de problem du beskriver. Jag slängde mig på telefonen här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju viktigt att man vet vad det beror på.
      Är man väldigt orolig är det ju bra att höra hos veterinärklinikerna. Mat, kvalsterallergi och en hel del andra allergier kan det finnas hos våra djur.

      När hunden ska testas så krävs det disciplin och man utfodrar djuret med ett allergifoder under en längre tid. Nu är det viktigt att INGET annat ska hunden äta för då fördärvar man vad det kan vara för allergi och man får börja om från början.

      Det kan ju faktiskt vara så att djuret bara fäller som dom ska ca 2 ggr om året.

      Det finns ju olika hårlag hos hundar och katter. Det finns dom som byter päls hela tiden och dom som fäller 2 ggr om året sen håller dom sig bra med detta.
      Och så finns det dom som inte fäller.

      Radera

♫♪ En riktigt magisk dag önskar jag DIG och vet du, ...¸.•°`♥✿⊱╮

♥ DÄR SATT DJUREN OCH TITTADE
PÅ STJÄRNORNA
AV SAMMA ANLEDNING SOM DE
TITTADE PÅ DEM. ♥

°`♥✿✿⊱╮★♥-♥-♥-✿-✿-♡♡♡---彡☆ ☺ ¸.•°`♥✿⊱╮♥ ♥ ★🌺☀️🙌

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...