Translate

20 juli 2011

Vad kan man göra med stolpar ...

Här är en liten rolig gammal ledningsstolpe som har en bra funktion.
Den är tjärad och hjortar, älgar och andra djur älskar att gå och gnida kroppen mot den.

Tjäran gör nämligen så att den hjälper till att hålla insekter borta från deras päls.

Du kan ju faktiskt också hitta tjära i hundshampo också.

Som du ser så är den väl använd, det är alldeles upptrampat nedanför den. Hundarna dras till detta ställe också.

Vi fortsätter att gå och lite längre in i skogen sitter en saltsten på ett avsågat träd och precis som ledningsstolpen så är detta också en populär plats att gå till.

Här har vi en härligt sliten stolpe som tillhör en bro över en å.

18 kommentarer:

  1. Kul med dom gamla stolparna. Saltsten är ju bra för djuren. Kram

    SvaraRadera
  2. Tänk vad man kan hitta i skogen :)

    Det finns några stolpar i skogen här, men dem används fortfarande för el och tele.

    En dag kanske!

    SvaraRadera
  3. Vilka intressanta stolpar,bra för djuren också. Jag kommer ihåg min gamla morfar, han gjorde egen myggolja på den tiden,och den innehöll faktiskt tjära och lite beckolja. Man blev inte så snygg insmetad med den,hihi....men effektiv var den. Så tjära är en doft som alltid får mig förflyttad upp till mitt kära norrland..
    Saltsten kommer jag ihåg att jag kröp upp till kossorna också hos min morfar och testade att slicka på. Det såg så gott ut när kossorna gjorde det med sina sträva tungor. Nyttiga erfarenheter,*L*....
    Kramiz!
    ( Ny bryggare är inhandlad)

    SvaraRadera
  4. vackra stolpar =) Det med tjära visste jag inte =)

    SvaraRadera
  5. Stolpar är inte helt fel. Min mamma hade tjärsalva för eksem....kan det ha något samband? Bra för huden alltså.

    SvaraRadera
  6. Fint att sådant bevarats åt djuren...kul att fota det som ett tema. Stolpar sattes ju hos Wictoria också. Kramiz

    SvaraRadera
  7. Tänk att stolpar kan vara så bra.

    SvaraRadera
  8. Stolpar kan man ha mycket nytta av :)
    Kramen♥

    SvaraRadera
  9. Hallå vännen,hoppas du haft en bra dag. Snart slut på denna,
    Ha det gott,
    Kramiz!

    SvaraRadera
  10. Mors,,Ja tjära har många användningsområden..Saltstenar i skogen sätter man numera ut inte av omtanke om djuren (älg)utan mer för att den ska stanna på det egna jaktområdet..Tack,ja det var en fin himmel i går kväll..Haé Kram.

    SvaraRadera
  11. Sv: Ja, det är nog viktigare att säga vad man tycker än tiga :)

    Något man kan störa sig på är att vissa tycks ha väldigt mycket åsikter, men när dem väl får möjligheten att yttra sig - ja, då tiger dem som muren...

    SvaraRadera
  12. Aha, just det! Jag har börjat använda tjärshampo till hundarna. Det är kanonbra. Har ju sett när djuren står vid dom här stolparna, och nu fick jag förklaringen på varför, tack, tack ;-)
    Ha en bra dag :-)

    SvaraRadera
  13. Tänk vad mycket man kan ha stolpar till! Vad snällt mot dom vilda djuren :-)

    SvaraRadera
  14. Där ser man vad man kan ha gamla stolpar till. Bra inlägg.

    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  15. Sv: Nä, en del har bara åsikter när det är bekvämt och dem har stöd av folkmassan :/

    SvaraRadera
  16. Sv: Jag tror den kommer att rulla lätt med sina stora hjul. Visserligen är det bara två, så den blir lite ostabil så sett - men samtidigt behöver jag något som är rejält!

    SvaraRadera
  17. Hundar är underbara och så tacksamma att göra saker tillsammans med. Min Peppe och jag är ett bra team..
    Kram vännen!

    SvaraRadera
  18. Tack kära Du!
    Nog hann jag med mina djur, men min sambo lämnade mig för en annan efter 37 år, gården är under försäljning och jag måste göra mig av med alla mina älskade djur fåren, hönsen ,påfåglarna! Mina kattpojkar Yin o Yang skall jag ta med mig var jag nu kommer att hamna!
    Underbar blogg Du har!
    Kram*

    SvaraRadera

♫♪ En riktigt magisk dag önskar jag DIG och vet du, ...¸.•°`♥✿⊱╮

♥ DÄR SATT DJUREN OCH TITTADE
PÅ STJÄRNORNA
AV SAMMA ANLEDNING SOM DE
TITTADE PÅ DEM. ♥

°`♥✿✿⊱╮★♥-♥-♥-✿-✿-♡♡♡---彡☆ ☺ ¸.•°`♥✿⊱╮♥ ♥ ★🌺☀️🙌

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...