Translate

31 juli 2011

Varg - Nordens Ark


I den nordiska mytologin har Oden de två vargarna
Gere och Freke i sitt följe.

Fenrisulven
I Järnskogen bodde en jättekvinna som födde tre vidunder till världen, det var Hel, Midgårdsormen och Fenrisulven vars fader var Loke. Från honom härstammar alla andra vargar. Gudarna tog med sig Fenrisulven hem och födde upp honom i asgård där de kunde hålla ögonen på honom. Han blev med tiden så vild att ingen annan än Tyr vågade gå och mata honom. Gudarna såg att han blev större och starkare för varje dag, och de började misstänka att han en dag skulle bli deras öde. De började fundera på om de skulle binda besten med ett starkt rep. De snodde ett rep så starkt som de kunde lade det framför Fenrisulvens fötter och sade till honom "Få se hur stark du är, kan du slita sönder det här repet?" Ulven lät sig bindas för att sedan slita sönder repet. Gudarna gjorde ännu ett rep dubbelt så starkt som det första och än en gång lät sig ulven bindas för att, de skulle kunna mäta hans styrka. Än en gång brast repet för hans väldiga kraft.
Då blev asarna rädda och de förstod att de måste använda list och magi för att kunna fjättra ulven. de sände ett bud till dvärgarna att de skulle göra ett rep som kunde hålla ulven. Dvärgarna gjorde ett rep som var slät och mjuk som ett silkessnöre men likväl starkt som järn. Dvärgarna hade gjort repet av det som ingen kan finna ; ljudet av kattassar, kvinnors skägg, bergens rötter, fiskens andedräkt och fågelspott. När gudarna fått dvärgarnas rep lockade de med sig Fenrisulven ut på en ö där de visade det nya repet och sade "kan du göra samma sak som du gjorde med de andra repen?" Ulven misstänkte att allt inte stod rätt till och sade "Det repet ser inte mycket ut för världen, men om det är tvinnat av svek och list kommer det aldrig om mina lemmar." Gudarna svarade då "Ett sånt klent rep kan väl inte vara något problem som sprängt värre bojor, men om du inte kommer loss så löser vi dig frivilligt." Fenrisulven svarade "Om ni binder mig och jag inte själv tar mig loss så kommer det nog att ta länge innan jag får er hjälp. Men ingen skall kalla mig för feg. Bind mig, men en av er skall sticka in sin arm i min mun som ett tecken på att det inte ligger något svek bakom." Gudarna såg på varandra men ingen ville frivilligt erbjuda sig. Då klev Tyr fram och stoppade sin högra arm i ulvens gap.
Ulven bands och när han slet för att komma loss blev bandet stramare och stramare, men ju mer Fenrisulven ansträngde sig desto stramare blev bandet. Då brast gudarna ut i skratt, men en av dem skrattade inte det var Tyr som förlorade sin högra arm i ulven gap. Gudarna förankrade snöret i en klippa djupt nere i jorden. Fenrisulven spärrade upp sitt gap och kastade sig framåt för att komma åt gudarna. De satte ett svärd i gapet så att ulven blev stående med gapet vidöppet och såskall ulven bli stående till Ragnarök.
Vid Ragnarök kommer Fenrisulven lös och rusar iväg med vitt uppspärrat gap, så att ena käften stryker utmed jorden och den andra stryker utmed himlen. Elden gnistrar ur ögon och näsborrar. Med spjutet Gungner i sin hand går Oden mot Fenrisulven men denne slukar guden. Då sätter Vidar sin fot i gapet på ulven och nu består hans tjocka sko sitt prov. Vidar griper tag i ulvens överkäke och sliter sönder gapet och Fenrisulven störtar död till marken. 


Fantomen har en tam "bengalisk bergsvarg" kallad Devil.

Vi ska ju inte glömma klassikern "Rödluvan och Vargen" som förmodligen de flesta hört någon berätta.

Vargen är en ren köttätare,
men kan äta bär och gräs för matsmältningens skull.

Hjortdjur, främst älg, samt ren och rådjur är de viktigaste bytes-djuren i Skandinavien, men hare, bäver och grävling ingår också. 

I Nordamerika lever vargarna främst på
vildsvin, hjortdjur, bison och ren.

Ser ni honan och alla valparna.
Dom var svåra att hitta iallafall.

Här ligger honan och valparna.
Vargar är ett socialt däggdjur och lever i flockar om 8-12 djur i stark rangordning.

Få hund-djur har så stora tassar som vargen.
En vuxen hane har en spår-stämpel på 10-12 cm exklusive klor.

Flocken består av ett alfapar och deras ungar.

Urin-markeringar av varg ser likadana ut som hundens.
Men det finns en stor skillnad i alla fall. Hos vargen är det endast alfa-paret som har rätt att lyfta på benet när de urinerar.
De andra flock-medlemmarna (även hannarna) hukar sig ner och urinerar som hund-tikar.

Vargen har ett mycket stort utbredningsområde som sträcker sig
över Europa, Asien, Kanada och norra Amerika.

Pälsens färg varierar väldigt mycket.
Det finns vita, creme´, röda, gula, gråa och svarta individer.

Idag är utbredningsområdet begränsat till följd av människans utbredning i vargens livsmiljöer och det moderna skogsbruket. 

Det största hotet mot vargen är dock bristen på acceptans hos delar av befolkningen och jakten som bedrivs på den.

8 kommentarer:

  1. Det är inte lätt att vara varg nu när människor tar mer och mer av deras revir.
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  2. Hejsan,,jag har aldrig hört någon prata om varg i södra lappland,dom verkar bara finnas i mellansverige.
    Ja den historian är så bra så den kan vara sann kanske..Haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Jag var livrädd för vargar när jag var liten och var helt övertygad om att de skulle komma till min lägenhet och mörda mig... Idag tycker jag de är vackra men respektingivande.

    Sv: 2,5 oj! Det var en rejäl resväg. När jag tar bussen tar det ca 1 timme enkel väg, men typ 10 min med bil...

    SvaraRadera
  4. Man ska ha respekt för alla djur,så och vargen.Låt den vara, den har lika stor rätt som andra att finnas.
    Jag är ingen svampälskare,men det ska tydligen bli gott om svamp där det regnat mycket. Jag hoppas på mycket lingon..*L*....
    Kramiz♥

    SvaraRadera
  5. Man ska ha respekt för alla djur var art har sin plats i naturen,det har somliga människor svårt att förstå..Jag får hålla mej tills imorgon,då hoppas jag att pågarna kommer igen..♥Kram!

    SvaraRadera
  6. Dom äter krattor också. I alla fall tuggar dom på dom. Det blev jag varse när jag krattade löv i varghägnet på skansen. Tre vargar jagade krattan och den fjärde hoppade i mina hopkrattade lövhögar så dom spreds åt alla håll :-)

    SvaraRadera
  7. Min kompis älskar vargar och det är det första hon vill se på Nordens Ark. Själv är mitt intresse väldigt svalt. Dom ser så lömska ut i ögonen, men därifrån till att skjuta en varg är det ganska långt!

    SvaraRadera
  8. jag tycker nog att vargen ska finnas i vår natur
    kramar

    SvaraRadera

♫♪ En riktigt magisk dag önskar jag DIG och vet du, ...¸.•°`♥✿⊱╮

♥ DÄR SATT DJUREN OCH TITTADE
PÅ STJÄRNORNA
AV SAMMA ANLEDNING SOM DE
TITTADE PÅ DEM. ♥

°`♥✿✿⊱╮★♥-♥-♥-✿-✿-♡♡♡---彡☆ ☺ ¸.•°`♥✿⊱╮♥ ♥ ★🌺☀️🙌

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...