Translate

6 augusti 2011

Näsa är ett annat namn ..


Här är hon!
Snoken som bor här hemma.
Idag hade hon flyttat sig högre upp till huset och
hon är ungefär en meter lång.
Det är en hon för att hon är bredare precis innan analöppningen där stjärten tar vid.

Som alla andra reptiler i Sverige så är den fridlyst och jag har inget emot att den finns här hemma.
Hundarna har varit väldigt nyfikna på två ställen där det finns stenbumlingar och visst var den där.
Stackaren som fått så mycket hundpink på sig när hundarna markerat där.
Tur att det regnat så mycket så hon fick duschat av sig detta.

Snoken lever främst på vattenlevande djur som fisk och grodor, men kan även ta paddor, fågelungar och andra smådjur. Till skillnad mot många andra ormar påverkas snoken inte av paddans gift.

Om snoken blir hotad är den snabb att dra sig undan.
Har den inte möjlighet till det så kan den spela död genom att lägga sig på ryggen med tungan hängande ut ur munnen. 

Prövar man att vända den igen kommer den att rulla tillbaka till ryggläge. När den känner sig skrämd kan den avge illaluktande extremeter ifrån doft-körtlar som sitter vid analöppningen. Får man detta sekret på kläderna kan det vara svårt att få bort lukten. 

Till skillnad från huggorm och hasselsnok, lägger snoken ägg.
Äggen placeras i en kompost, tångbank eller gödselstack där det är varmare än i marken runtomkring. 

I september drar sig snoken tillbaka till idet och stannar där till våren.

Livslängden är på ca 10 år.

15 kommentarer:

  1. Hej! Det visste jag inte om snoken. Man blir allmänbildad av att läsa din blogg. Kram

    SvaraRadera
  2. Haha! Hundkiss :D Stackarn!

    SvaraRadera
  3. Stackars snoken, massa hundkiss. Kram

    SvaraRadera
  4. Så jättefin blogg detta!
    En "husorm" verkar trevlig att ha!

    SvaraRadera
  5. Kul att du tassade in hos mig! Välkommen flera gånger!

    Ormar är väl ingen höjdare, men det kan ju vara bra att vara förberedd med kunskap om dem...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Ja usch ja, det är nog många smådjur och insekter som får hundpink på sig..*L*....
    Peppe är väldigt nyfiken på allt som ser lite annorlunda ut. Det är både på gott och ont...
    Kram vännen♥

    SvaraRadera
  7. Jag tycker inte om ormar...Ja dom mackorna var goda.Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  8. Hej ! Nja jag är inte så förtjust i ormar men dom tar ju bort möss och vissa småkryp runt huset. Ha en fin dag nu !

    SvaraRadera
  9. Hej du,,jag har nog lite ormfobi,,för många år sen såg jag en snok vid husväggen som hade tagit en ganska stor groda,,minns att jag liksom frös till,när han svalt hela grodan bar jag bort honom från tomten till ett lite stenigt område intill älven,,Haé Kram.

    SvaraRadera
  10. Snoken har jag inget problem med, men däremot är jag väldigt rädd att det ska komma in huggormar i hundgårdarna :S

    SvaraRadera
  11. Ormar är fascinerande djur. Fast jag tycker att dom är läskiga när man inte vet om dom är giftiga eller inte. Finns så många dödsgiftiga ormar där ute...
    :-)

    SvaraRadera
  12. Tror inte jag sett en snok i mitt liv.... Bara den här vanliga huggormen....

    SvaraRadera
  13. Intressant läsning! Detta visste jag inte om snoken. Jag är inte ormrädd som min man men vill ogärna ha huggormar i närheten ;)
    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  14. Jag har sett några huggormar i närheten också, men alla har tack och lov varit överkörda!

    SvaraRadera
  15. egentligen gillar jag inte ormar eftersom jag har ormskräck men jag VET ju att snokar inte är farliga men.... det verkar ändå trevligt att ha en hus-snok
    kramar

    SvaraRadera

♫♪ En riktigt magisk dag önskar jag DIG och vet du, ...¸.•°`♥✿⊱╮

♥ DÄR SATT DJUREN OCH TITTADE
PÅ STJÄRNORNA
AV SAMMA ANLEDNING SOM DE
TITTADE PÅ DEM. ♥

°`♥✿✿⊱╮★♥-♥-♥-✿-✿-♡♡♡---彡☆ ☺ ¸.•°`♥✿⊱╮♥ ♥ ★🌺☀️🙌

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...