Translate

17 augusti 2011

Viktigt med vattendrag ..


Stenar i vattendrag utgör levnadssubstrat för mikro-organismer, insekter, maskar och snäckor. 

Tar man bort stenar ur vattendrag för att rensa och städa minskar ytan för dessa organismer ett leva på vilket gör att antalet arter och individer minskar. 

Effekten för fisk blir att det blir ont om föda och fiskynglen får ont om gömställen. Dessutom förstör rensningarna fiskarnas lekbottnar vilket gjorde att reproduktionen störts. 

De sammantagna effekterna är att
flera fiskpopulationer har utrotats eller kraftigt försvagats.
I ett rent och naturligt vattendrag där det finns fisk och andra organismer är rent, och hundarna älskar att få bada i det.

16 kommentarer:

  1. Hejsan. Alla djur älskar rent vatten. Här är det en bra bit till badsjö. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, rensning av stora bottenområden även i havet är förödande för tillväxten!
    Visst var den häftig skumbadet och vattenrutschkanan...fast jag vågade inte åka...Tänk om jag fastnat i röret! hehehehe...Nej, det går inte att kommentera i Turkietbloggen, men den vanliga bloggen, vardagsbloggen fungerar precis som vanligt!

    Kramiz

    SvaraRadera
  3. Nej denna blomma har jag fått av en tjej på jobbet. Dom jag köpte förra år dog alla utom den som dotter fick. Den här ska hon som jag köpte av ha en stickling med till Spanien när hon åker i höst. Mina plommon ska bli gula. Kram

    SvaraRadera
  4. Vi människor är helt otroligt duktiga på att förstöra det som har funnits i tusentals år på nolltid!

    SvaraRadera
  5. Det vore ju bra om vi människor inte lägger oss i för mycket.
    Kram vännen!

    SvaraRadera
  6. Allt i naturen har en funktion, dessutom är stenar vackra också

    SvaraRadera
  7. Godmorgon i stugan denna torsdag! Igår kväll blev det knappt någon dator alls...så himla trött...fast nu är ju semester redan ett minne blott! Kramiz

    SvaraRadera
  8. Du måste ha en sagolik kamera!
    Den som står bakom betyder det mesta!
    Så underbara bilder!
    Sv: dessvärre är jag redan där, åldersmässigt!
    Ha en god o fin dag!

    SvaraRadera
  9. klart dom gillar att bada. härligt för dom, kram biggan

    SvaraRadera
  10. mm, jag tror nog att naturen sköter sitt allra bäst själv utan att vi ska dit och rensa och stå i eller hur?
    kramar

    SvaraRadera
  11. Hej, hej!

    Hittade hit via Häxan Blondis blogg tack och lov. Vilka fina hundar du har och kantarellinlägget är sanslöst:-) Jag hänger på här.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Allting i naturen hänger ihop. När man försöker ändra på något krånglar det till sig.

    SvaraRadera
  13. Sista dagen på första arbetsveckan...det går himla fort! Ha en fin helg! Kramiz

    SvaraRadera
  14. Med andra ord så borde jag putta i en och annan sten i min damm...
    Lite ont om den varan, men vi har varit rädda om dammduken.
    Lite logiskt tänkande får mig att fundera på om vattnet blir klarare också om det finns sten...???

    SvaraRadera
  15. Vilken underbar sista bild!

    sv: Vi doppade jordgubbar, äpplen, bananer, mashmallows, päron, fikon mm i chokladfontänen.
    (Jo. jag har halkat efter med kommentarerna... Blir så när man skaffar sig ett liv emellanåt ;-) )

    SvaraRadera

♫♪ En riktigt magisk dag önskar jag DIG och vet du, ...¸.•°`♥✿⊱╮

♥ DÄR SATT DJUREN OCH TITTADE
PÅ STJÄRNORNA
AV SAMMA ANLEDNING SOM DE
TITTADE PÅ DEM. ♥

°`♥✿✿⊱╮★♥-♥-♥-✿-✿-♡♡♡---彡☆ ☺ ¸.•°`♥✿⊱╮♥ ♥ ★🌺☀️🙌

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...