Translate

14 november 2012

Fiskehistoria ..

Har jag berättat när jag var uppe i Lappland en gång i tiden?
Denna gången flög vi (jag mina föräldrar och hundarna) upp till en tjärn högt uppe på fjället.
Vi vandrade en bra bit på fjället för att sova över där vid en annan sjö.

Vädret var så där lagom och tjärnarna var spegelblanka.
Fjälltoppar på sidorna och några små sjöar nedanför dem bland en massa snår och stenar där det sprang en och annan lämmel slog vi upp det lilla tältet som vi hade för denna utflykt och så fort det var uppe tog jag en hund och ett fiskespö för att fiska i någon av sjöarna.

Det är så otroligt rofyllt att sitta och titta på vattnet och den fantastiska naturen som finns där jag var.
Vattnet var så klart att jag kan se fisken däri.

Kvällen kom och vi gick och lade oss för att sova.
Mitt på sommaren här uppe är det samma ljus både dag och natt så det var lite svårt att somna, men tillslut blev det så.
Jag hade bestämt mig för att gå upp tidigt för att fiska en bit bort i en annan sjö som låg en kilometer bort.

Klockan var fyra på morgonen så jag tog den hunden som alltid brukade vara med mig och började gå till sjön.
När jag och Lisa (hunden) äntligen var framme vid sjön som var spegelblank fick jag gnugga mig i ögonen för att se så jag inte såg fel. Det stod 17 människor runt just den sjön jag valt att fiska i.

Jag gick fram till kanten av den och det stod en man en liten bit därifrån (de flesta stod på andra sidan sjön) och gjorde i ordning mitt spö. Vattnet såg klart och kallt ut och knotten surrade runt oss hela tiden.

Jag tittade på mannen och frågade om han fått någon fisk.

Direkt som tafsen landade på vattenytan vid första kastet högg det till och jag drog in en stor fin Röding.
Snabbt upp och av med denna fisk och hunden skulle ju hjälpa till när den kom en sprattlande och sen ut med betet igen och det hugger till igen.

Vid de fyra första kasten fick jag fyra fina fiskar, rödingar såklart. Jag kastade ungefär 10 kast denna tidiga morgon sen packade jag ihop fisken och spöt och sa till mannen med ett leende på munnen som stod en bit bort.
-Så gör man när man fiskar, nu är det dags att gå.

Mannen blev faktiskt väldigt sur och packade ihop sitt också och begav sig till sina vänner.

Ni får tro vad ni vill, men jag vet att historien är sann.