Translate

30 augusti 2013

Småfåglar

gråsparv
Gråsparven är en kultur-följare
 
(Kultur-följare är djur och växter som drar nytta av
människans förändrande åtgärder i landskap.
De följer därför människan i dess levnadsområde.)
 
och har anslutit sig till människan i över 10 000 år.
gråsparv
Världspopulationen uppskattas till
ungefär 500 miljoner individer.
 
Gråsparvshanen är lik den
närbesläktade pilfinken och dessa
arter förväxlas ofta av gemene man.


Gråsparven är en flockfågel,
och kan även ses i bland-flockar med
exempelvis pilfink 
(bilderna under är pilfink).

Under hela året är gråsparven
social och präglas av flockbeteende.
pilfink
pilfink
pilfink
pilfink

21 kommentarer:

  1. God morgon. Fick in en fågel i huset förra torsdagen såg nädtan ut som en gråspar men hade rödaktig mage. Kram

    SvaraRadera
  2. jag tycker om småfåglar :)
    kramar

    SvaraRadera
  3. Hm, vad är skillnaden mellan gråsparv och pilfink? Trodde att de glatt korsade sig med varandra så att det blev svårt att artbestämma.

    SvaraRadera
  4. Ja, nog ser man det överallt och gärna mitt i stora staden :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tag var gråsparven lite sällsynt för det var mest pilfink man såg.

      Radera
  5. Visst är de söta de små liven. Jag har båda arterna i fågelträdet. Du får ha en fortsatt skön helg.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Fina bilder på småfåglarna :)
    Kramen♥

    SvaraRadera
  7. Jag älskar de där tuffa småfåglarna!
    Vi har stora flockar med ungfåglar här ute och de håller till i stallet på dagarna och letar havre. Sen lyfter alla på en gång och flyger ut i en jätteflock.
    Jag kallar dem huliganerna för de är som lite vingliga ungdomsgäng.

    SvaraRadera
  8. They are so sweet and so fun to watch!! We get those sparrows here!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. They are so sweet and it's quit fantastic that we have the same kind of birds sometime.
      As i wrote they have follow the people for a long, long time :)

      Radera
  9. Mona gråsparvar saknar jag sen vi flyttade till stan, de var så himla sociala o fina, åt bästan ur handen på mig.

    SvaraRadera
  10. Svar
    1. Yes they are. And you can find them in many places in the world :)

      Radera

♫♪ En riktigt magisk dag önskar jag DIG och vet du, ...¸.•°`♥✿⊱╮

♥ DÄR SATT DJUREN OCH TITTADE
PÅ STJÄRNORNA
AV SAMMA ANLEDNING SOM DE
TITTADE PÅ DEM. ♥

°`♥✿✿⊱╮★♥-♥-♥-✿-✿-♡♡♡---彡☆ ☺ ¸.•°`♥✿⊱╮♥ ♥ ★🌺☀️🙌

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...