Translate

4 juni 2014

Svan vid havet

Med sin snittvikt på 12 kilo
hör den till de tyngsta fåglarna som kan flyga.
Den bygger ett stort bo av vass som
placeras mer eller mindre direkt på marken,

men alltid i närheten av större
vattensamlingar eller vid havet. 
De är starkt revirhävdande. 
De lever av vattenväxter som
de når genom att "beta" från sjöbottnen. 
Knölsvanen är inte hotad och
kategoriseras av IUCN som livskraftig.
Man har funnit 13 000 år gamla subfossil 
av knölsvan i ett område som sträcker 
sig från Irland till Portugal, Italien och Frankrike. 
Man har också funnit 6 000 år gamla subfossil 
av knölsvan i postglaciala 
torvmossar i East Anglia i Storbritannien.
Fossil av svanarter som är förfäder 
till knölsvanen har återfunnits 
i de fyra amerikanska staterna 
Kalifornien, Arizona, Idaho och Oregon. 
Dessa fossil härstammar från 
miocen till sen pleistocen, 
vilket är ungefär 10 000 BP (år före nutid). 
De yngsta fyndet är 
från öknen Anza Borrego i Kalifornien.

Knölsvanen är 
Östergötlands landskapsdjur och 
Danmarks nationalfågel.

28 kommentarer:

  1. Svanar är väldigt mäktiga och vackra men man håller sig nog på behörigt avstånd. Inte alltid så sällskapliga precis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så väser dom när man är för nära deras revir .. hehe :)

      Radera
  2. Svanar är vackra och ståtliga fåglar. Här i närheten rastar tusentals sångsvanar varje vår vid sjön Tysslingen på sin väg norrut.

    Nej då, Tiger har hittills inte fångat några fiskar i dammen. Guldfiskarna är nog för stora, men våra unga små gräskarpar kan nog ligga illa till om de inte ser upp... ;-) Fast jag tror inte att Tiger vill bli blöt om tassarna.

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade katter för länge sedan som var duktiga fiskar. Framför allt i grannens damm ... :)

      Radera
  3. tack för fakta om svanar, jag visste inte att de är en av de tyngsta fåglar som kan flyga
    och vackra är de
    Sv: har du en massa flugor inne? hur blir du av med dem då?
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer hela tiden flugor här hemma. Jag har ju rätt å mycket vilda djur runt huset och flugorna finns här med dom.

      Dels låter jag fönster vara öppna så flugan kan flyga ut igen. Sen har jag en katt som jagar flugor. Sen finns det ju annat att ta till om det blir alldeles för mycket.

      Radera
  4. Svanar är vackra . Jag har för mej att de är trogna sin partner.................Jag brukar klippa till gubben då och då :-). Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog så du skriver.
      Jag har förstått att du klipper till honom ibland ... heheh :)

      Radera
  5. oohhhh the swans, sooooo beautiful!!!

    SvaraRadera
  6. such wonderful, large birds!

    SvaraRadera
  7. Svanar är jättefina och nog är dom revirhävdande alltid! Vi badade ute vid en stuga och svanparet som var där struntade fullständigt i oss. Ända tills en badring formad som en grön drake (med uppstående hals) kom fram. Då spände hannen vingarna och simmade raskt mot oss, väsandes... :-)

    SvaraRadera
  8. Svanarna är fantastiska djur. Det är nästan så att man inte benämner dom som fåglar! Otroligt vackra dessutom! :)

    SvaraRadera
  9. Vackra fåglar men det är läskigt om de kommer nära, de som var vid ett ställe jag bodde på naffsade gärna på en...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tyckte säkert att du inkräktade på sitt territorium då :)

      Radera
  10. Härliga bilder som alltid!!!!

    SvaraRadera
  11. Så vackra dessa svanar! Jag visste inte att de funnits med så länge detta var nytt för mig och intressant! Kramiz

    SvaraRadera
  12. Jag tycker att de är vackra dessa vita svanar :)

    SvaraRadera
  13. och....ack så vackra..................

    SvaraRadera

♫♪ En riktigt magisk dag önskar jag DIG och vet du, ...¸.•°`♥✿⊱╮

♥ DÄR SATT DJUREN OCH TITTADE
PÅ STJÄRNORNA
AV SAMMA ANLEDNING SOM DE
TITTADE PÅ DEM. ♥

°`♥✿✿⊱╮★♥-♥-♥-✿-✿-♡♡♡---彡☆ ☺ ¸.•°`♥✿⊱╮♥ ♥ ★🌺☀️🙌

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...