Translate

23 juni 2015

Potatisgaller kan få vem som helst att höja på ögonbrynen.



Men det är inget konstigare än 
en boning åt en gallstekels larver,
Biorhiza pallida. 
Denna gallstekel har en högst 
besynnerlig livscykel. 

Under vintern kryper stekel- honor upp ur
sina gömslen i marken och 

lägger ägg i ek- knopparna.

Dessa honor är partenogenetiska
dvs. de har framkommit ur
obefruktade ägg och är 

genetiskt identiska med sina mödrar.
Ek- knopparna börjar sedan svälla upp,
och i början på sommaren har
galler bildats som ser ut som på bilderna.
Senare på säsongen försvinner den
fräscha rödtonade färgen och
blir mer potatislik, torr och oformlig.

Det äri det här stadiet som det
börjar kläckas fullbildade gallsteklar
som gnager sig ut i det fria.
Alla nykläckta steklar är honor.
Honorna parar sig och efter parningen kryper
de ner i marken och lägger ägg i unga ek- rötter,
vilket utvecklar centimeter-stora steklar.
I 16 månader utvecklas larverna i
rotgallerna och under
vinterhalvåret kläcks steklarna.

De vinlösa partenogenetiska honorna
söker sig uppåt för att lägga ägg i
ek-knopparna och sluter därmed cirkeln.

26 kommentarer:

  1. hm, ser ut som någon sorts frukt :)

    SvaraRadera
  2. De ser konstiga ut! .........................Dessa som jag köpte satt bra på! Ha en bra dag Kram!

    SvaraRadera
  3. Oh, så roligt att du berättade om dom! Jag ser dom och jag tänker, varifrån kommer dom! Verkligen roligt att höra, gillar att lära mig nytt!
    Agneta kram

    p.s. och fina bilder också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra. Nu vet du detta. En knepig insekt är det. Ja, iallafall en konstig livscykel för en del av individerna.

      Tackar:)

      Radera
  4. Nu fick jag verkligen lära mig något nytt ☺

    SvaraRadera
  5. Intressant läsning om gallstekelns liv och leverne... fina bilder också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig alltid nåt nytt eller blir uppdaterad på saker och ting ☺

      Radera
  6. Det finns många levande ting i vår värld som man aldrig visste fanns!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det tur att vi inte känner till alla.
      Då skulle det ju inte finnas något nytt att hitta ☺

      Radera
  7. Oj..nu har jag lärt mig något nytt igen. Hade inte en susning om detta :)
    Hoppas du haft en fin midsommar o att vädret var bättre hos dig än hos mig där de mestadels regnade. Men vad gör de om 100 år.
    Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Midsommar var riktigt fin. Solsken och allt.

      Precis ... vad gör det om 100 år ☺

      Radera
  8. Tack för den fina lektionen om steklar. Fina bilder.
    Fotoutställningen går bra och det är riktigt roligt också.

    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  9. Ja tiden går så fort. Kan knapp förstå att han är 4månader redan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom där tiderna bara rinner iväg. Men det är väl så när man har roligt☆

      Radera
  10. Tack för lektionen! Nytt för mig men intressant :-) Så vackra bilder till som vanligt!

    SvaraRadera
  11. Oj, här var det biologilektion! Så spännande, småkryp har aldrig intresserat mig, synd egentligen för deras liv är just väldigt spännande. Men jag har svårt för insekter även om jag kan tycka vissa är vackra och självklart har de allra flesta en viktig uppgift i miljön. Det är nog bara älgflugor och fästingar som jag inte kan se har någon funktion alls förutom att jäklas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om Fästingar och Älglöss.
      Jag tycker nog att blinningar, bromsar, mygg och knott är ett himla gissel också. ☆

      Radera

♫♪ En riktigt magisk dag önskar jag DIG och vet du, ...¸.•°`♥✿⊱╮

♥ DÄR SATT DJUREN OCH TITTADE
PÅ STJÄRNORNA
AV SAMMA ANLEDNING SOM DE
TITTADE PÅ DEM. ♥

°`♥✿✿⊱╮★♥-♥-♥-✿-✿-♡♡♡---彡☆ ☺ ¸.•°`♥✿⊱╮♥ ♥ ★🌺☀️🙌

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...